تاریخ انتشار: 8/6/2019 12:00:00 AM
شناسه مطلب: 74
معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی: «شیرازه» اشارتی است به اهمیت جلوه و جمال یار مهربان

معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی: «شیرازه» اشارتی است به اهمیت جلوه و جمال یار مهربان



سیدمحمد مجتبی حسینی، در آئین پایانی سومین دوسلالانه «نشان شیرازه» با اشاره به پیشینه هنر طراحی کتاب در ابران درباره جایگاه این رویداد بیان کرد: شیرازه در کنار جشنواره‌ها و جشن‌های معتبر در قدرشناسی از محتوای ارزشمند کتاب‌ها، اشارتی است به اهمیت جلوه و جمال یار مهربان.


به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) آئین اختتامیه سومین دوسالانه «نشان شیرازه» با حضور سید‌محمد حسینی، معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ نیکنام حسینی‌پور، مدیر عامل موسسه خانه کتاب و  مهرزاد دانش، مدیرکل محترم دفتر چاپ و نشر و عضو شورای سیاستگذاری نشان شیرازه عصر یکشنبه (13 مرداد‌ماه) در رواق هنر فرهنگستان هنر برگزار شد.
 
حسینی گفت: کتاب در فکر و فرهنگ ما نه تنها قاب و قالبی برای حفظ و ضبط اندیشه و ادب بلکه توامان نگارخانه‌ای است برای نظاره دستاوردهای هنرمندان فرهنگ‌‌مدار حکمت‌دان چرا که جان مردمان این نجد تشنه کمال است و جویای تعالی سیرت و صورت. مردمان موحد ایران از آنگاه که گوهر نوشتن را سفتند آن را به‌عنوان واسطة‌‌العقد هنرها ـ به‌خاطر ارتباط با ‌حجاب و حاجبش با معنا شناختن بر این باور پای فشردند که شِما و شمایل کتاب نه آراستگی ظاهر که ادای ارادت و احترامی است به عالم معنا، به جان کلمات به هیأت معرفت و به قامت رسای اندیشه. اینکه بیش از هزاره‌ای ناب‌ترین آثار هنر ایران نسخه‌های مصحف شریف، قرآن کریم است.
 
وی افزود: وراقان و خوشنویسان، مذهبان و آرایه‌بندان صحافان و نقاشان و جلدسازان، مرتبه کمال هنر خود را در فراهم ‌ساختن نسخه نفیسی از کتاب آسمانی دانستند و این همه نُبی که یادگاران تعظیم هنر و هنرمندانند به آستان قرآن در طول تاریخ با آن همه راز و رمز و لطایف جمال و زیبایی صحبت این مدعا. کتاب‌آرایی از قدیمی‌ترین معارف و مهارت‌های ارزشمند هنری کشور ماست و چنان و چندان ذوق و سلیقه و دقت در کار آن شده که نه فقط در کتاب‌های خاص که کتب مستنسخی و نسخ عامیانه نیز در شکل صدها دقیقه و نکته دارد از تقسیم فضای کاغذ و کادرها که آن را جدول‌کشی می‌خواندیم تا دانگ قلم و فرم تحشیه و نقش و کارکرد دوگانه رکابه و تصحیف و ...
 
حسینی افزود: سلسله کتاب‌گران و آنان که در کالبد یار مهربان صاحب علم و نظر بودند طی هزاره‌ای چونان زنجیره‌ای بی‌گسست ضمن اعمال ذوق و هنر خود و بروز خلاقیت‌ها و آفرینش‌ها، وفادارانه راهی را دنبال کردند و پیش آمدند تا ورق‌ گردانی روزگار نو تا حروف سرد سربی و جایگزینی تند و سریع ابزارهای تازه رسیده جهان جدید برای چاپ کتاب.
 
معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: قرنی می‌گذرد و سرعت رشد تولید کتاب، نیاز به کتاب و توسعه صنعت نشر به قدری شد که شکل و شمایل کتاب در هم آمیخت و آن آراستگی کتاب‌های ایران اسلامی که گاهی بود و گاهی نبود؛ به روزگار ما انگار هنر و زیبایی تنها آنگاه که باید به کتاب وارد می‌شد که کتاب در رسته کتاب‌های هنری قرار می‌گرفت و کتاب‌های دیگر کمتر مورد مداقه هنرمندانه.
 
حسینی ادامه داد: در سال‌های اخیر با رشد چشمگیر هنر و آفزایش، شمار هنرمندان آشنا با میراث هنری کشور و آگاه از دستاوردهای نوین جهانی و توانمند در به خدمت گرفتن ابزارهای جدید، خوشبختانه فصلی نو آغاز شده و کم نیستند امروز کتاب‌های زیبا که دقت و تأمل هنرمندانه از جزء جزء آن هویداست. طراحی حروف و نسبت و خوشخوانی و زیبایی‌شان رنگ و ترکیب و اندازه و همه اجزاء و بخش‌های بسیاری از کتاب‌های امروز قابل تحسین است.
 
وی با اشاره به تاثیر جشنواره نشان شیرازه گفت: شیرازه در کنار جشنواره‌ها و جشن‌های معتبر در قدرشناسی از محتوای ارزشمند کتاب‌ها، اشارتی است به اهمیت جلوه و جمال یار مهربان.